نقدهای منتشر شده توسط اعضای رسمی جامعه

حیاط مرده است و ما او را کشته‌ایم؛ یک تاریخ جایگزین از مرگ و تولد حیاط در گفتمان‌های تولید معماری/صالح بندار بیدخش و عاطفه محمدزاده

متنی که در پی می‌آید؛ برگرفته از پایان‌نامه‌ی دکترای نویسنده اول، با نام «زندگی روزمره‌‌ي خانگی در کالبد معماری ایرانی (۱۳۵۷-۱۳۳۰)؛ ادغام فضاهای سینمایی به مثابه گزاره‌های خلاف واقع در روایت‌ تاریخ نزدیک» است که [ بیشتر بخوانید... ]

شش «پروژه» [فراپروژه] معماری غرب از دیدگاه پیتر آیزنمن/سجاد سلیمانزاده

تقریباً می‌توان گفت کلمات «پروژه» و «پرکتیس» از جمله پرکاربردترین واژگانی هستند که در گفتگوهای انتقادی معماران جهان و نیز در گفتگوهای عادی و هر روزه در جامعه معماری ایران شنیده می‌شود. در سال‌های اخیر [ بیشتر بخوانید... ]

محصورسازی میدانگاه تئاتر شهر و سه نشانی نادرست/علی اعطا

بازنشر از روزنامه شرق تلاش برای محصورسازی تئاتر شهر، ماجرای تازه‌ای نیست. این موضوع در سال‌های گذشته بارها مطرح شده است و هر بار گروه‌های مختلفی که در این ماجرا ذی‌نفع و ذی‌نفوذند، در برابر [ بیشتر بخوانید... ]

معماری امروز ایران/سعید خاقانی

غایبان بزرگ در معماری امروز ایران امر عمومی و اجتماعی: کاخ‌هایی برای مردم، کاخ‌هایی برای فرهنگ. یادمان باشد جواب معمارانه برای سرمایه‌های خصوصی، جوابی برای حوزه مدنی و اجتماعی نیست. خردگرایی: که انگاره‌های زیبای منطقی [ بیشتر بخوانید... ]

یادداشتی کوتاه بر رستوران هفت‌خوان شیراز‎/علیرضا اسماعیلیان

شیراز. پاره‌ای از گذشته‌ی تعبیه‌شده در اکنون که آن را بیشتر به پیشینه‌اش می‌شناسیم. مرور شیراز در شناخت مخاطب نامعمار و معمار همراه است با بیدار شدن غروری نیمه‌خفته. در ادراک اکثریت عام نامعمار، شیراز [ بیشتر بخوانید... ]

می‌ توانید وارد شوید، اما هرگز آن را ترک نمی‌ کنید؛ درباره معماری هتل بزرگ بوداپست از وس اندرسون/مهشید معتمد

موضع وس اندرسون نسبت به معماری نقش بسیار مهمی در روایت فیلم‌ های او ایفا می‌کند. معماری منتخب اندرسون داستان‌ سرایی در فیلم‌  هایش را با ایجاد جهان ‌های خیره‌ کننده و متنوع بصری، انتقال [ بیشتر بخوانید... ]

Load More Posts